Onze schooldag
De hoofdlocatie van OBS de Tovercirkel bevindt zich in de wijk Heerlerbaan. Sinds augustus 2024 mogen wij genieten van ons nieuwe gebouw. Na 2,5 jaar gebruik te hebben gemaakt van de vleugel op het Bernardinus college, zijn wij nu eindelijk weer terug verhuisd naar de Heerlerbaan.
Onze school bevindt zich binnen de Brede Maatschappelijke Voorziening van de Heerlerbaan, samen met andere kindpartners delen wij het gebouw. In het gebouw hebben wij een apart stuk met eigen ingang. Nieuwsgierig? Kom gerust een keertje kijken. Het is zeker de moeite waard!
De inloop van onze school start is 08.20 uur. Kinderen en ook ouders mogen dan al naar binnen. Om 08.30 uur starten dan onze lessen en nemen wij afscheid van onze ouders. Vanaf groep 3 t/m 8 wordt er gestart met een kwartier lezen. Daarna volgen alle reguliere lessen zoals rekenen, spelling, schrijven, wereldoriëntatie etc. In de kleutergroepen is dit natuurlijk een beetje anders. Hier wordt ook gewerkt aan rekenen, schrijven en andere vakken maar dan spelenderwijs.
Ons onderwijs
Wij bieden kwalitatief goed onderwijs dat is afgestemd op alle leerlingen die de school bezoeken. Ons streven is om eruit halen wat erin zit op een manier die kinderen aanspreekt. Daarbij staan twee kernwoorden centraal:
Succeservaringen
We willen graag dat kinderen kunnen leren op basis van succeservaringen. Als ze merken dat het goed lukt, is dat een stimulans om verder te gaan, en geeft dat motivatie om nog beter hun best te doen. Kinderen krijgen daardoor vertrouwen in zichzelf, raken ervan overtuigd dat ze iets kunnen en kunnen dus ook iets.
Betrokkenheid
Er kan pas echt sprake zijn van ontwikkeling of van leren als je ook echt betrokken bent, als iets je volle aandacht heeft. Het resultaat van ons werk op school is dan ook voor een groot gedeelte afhankelijk van de mate waarin we kinderen bij de leerstof kunnen betrekken en kunnen boeien. We spannen ons in om kinderen uit te dagen, actief te betrekken, eigen initiatieven te laten ontplooien en ervoor te zorgen dat ze niet te ver onder of boven hun niveau hoeven te werken.
Werkwijze
Om het bovenstaande te verwezenlijken, werken we met moderne onderwijsmethodes en verschillende werkwijzen, zodat ieder kind de aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft.
Zorgblok
De schooldag begint met drie kwartier zelfstandig werken. In dezelfde tijd werkt de leerkracht, ondersteund door intern begeleiders en ouders, met leerlingen die extra zorg nodig hebben.
De instructietafel
Kinderen die wat meer uitleg of herhaling nodig hebben, krijgen extra uitleg door de leraar, terwijl de anderen zelfstandig werken.
Basisstof of extra stof
Bij de verwerking van de leerstof wordt rekening gehouden met de niveauverschillen tussen leerlingen. De leerlingen die meer aankunnen dan de basisstof, werken met verrijkingsopdrachten of de extra stof.
Zelfstandig werken
We leren kinderen verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen werk door ze te leren zelf werk te plannen, zelf oplossingen te zoeken voor problemen die ze tegenkomen en zelf werk na te kijken.