groep 3

Dit is groep 3
Op maandag, dinsdag en donderdag is juf Esther er. Op woensdag, donderdag en vrijdag juf Manon. Op donderdag zijn ze af en toe dubbel om wat extra aandacht te geven aan de groep waarin je leert lezen en nog veel meer belangrijke dingen.

 


 

Buiten lezen en spellen

Als het in oktober nog zo'n ongelooflijk mooi weer is, besluiten we dat we ook buiten kunnen oefenen met letters en met spellen! We doen een 'ren je rot letterspel' en in groepjes gaan we woordjes 'hinkelen'.

    


Bezoek aan de bibliotheek
In het kader van de Kinderboekenweek gingen we naar de bibliotheek in Schunck. Daar las Andrea van bieb ons voor uit het prentenboek 'kleine ezel en jarige Jakkie'. Het was een mooi verhaal over vriendschap. Het thema van de Kinderboekenweek is dan ook vriendschap. Kleine ezel zocht een mooie vlieger uit voor de verjaardag van zijn vriendje Jakkie, maar hij wilde hem eigenlijk zelf houden... 
Na het verhaal versierden we een grote vlieger, die we ook meekregen.
Daarna mochten we in de bieb boekjes uitzoeken en lezen. 














Pluk van de Petteflet

We lezen voor uit het boek Pluk van de Petteflet. Telkens als er een nieuw personage verschijnt in het boek komt deze er ook bij op onze verteltafel.

 
 

Schrijven

In groep leren we letters, en zinnen lezen. Ook leren we schrijven. Dat doen we niet alleen met een potlood op een papier, we oefenen ook de letters in scheerschuim of met krijt op een krijtbord, of met wasco op een groot papier. We oefenen de beweging van de letters in het groot zodat we ze ook in het klein kunnen schrijven.

 

 


 
 
 

Naar het theater

We gingen 29 augustus gingen we naar het Parkstad Limburg Theater voor de voorstelling Ales in Vuilnisbakland. Het was een prachtige voorstelling, in het kader van Cultura Nova, met toneel, dans en muziek. Het verhaal leek een beetje op het verhaal van Alice in wonderland, maar in plaats van dat Alice in een konijnenhol verdween, verdween Alex in een vuilnisbak.

 



We maakten er ook tekeningen over
 
 
 
Dit is het nieuws van vorig schooljaar (te leuk om te verwijderen)

 

Project red de insecten


We observeerden in de klas hoe een rups een vlinder wordt. We onderzoeken welke planten insecten lekker vinden en leggen een tuintje aan op het schoolplein. Samen met kunstenaar Erik Habets bouwen we een insecten hotel bij onze schooltuin. Het was een super interessant thema waarbij iedereen heel erg betrokken was.
 
 

 

Koningsspelen groep 3

De kinderen van groep 3 bleven op school voor de koningsspelen. Groep 4 ging met groep 4/5 mee naar de sportvelden van RKHBS om daar spellen te spelen. Het was een warme en gezellige dag.
Op de foto's zijn alleen de kinderen van groep 3 te zien.
 
Voor groep 4 was er een ontbijtje en voor groep 3 stond er een lekkere lunch klaar.



Rekenles buiten

 
Omdat het vandaag, 19 april, zo'n mooie dag was gingen wij buiten rekenen. We maakten vandaag de sommen niet in ons werkboek, maar we maakten deze met stoepkrijt op het schoolplein. Groep 3 ging aan de slag met sommen op de getallenlijn en groep 4 maakte keer sommen in tabel vorm. Ook deed groep 3 een een renspel: we moesten in tweetallen cijfers tot 50 in het goede hok plaatsen. De hokken waren met krijt op het schoolplein geschreven: 1 t/m 10, 11 t/m 20, 21 t/m 30, 31 t/m 40 en een hok van 41 t/m 50. Natuurlijk gingen we met z'n allen controleren of de tweetallen de cijfers in het goede hok geplaatst hadden. Groep 4 deed een spel om de tafeltjes te oefenen met de bal.
Iedereen was super betrokken!

 







Zoek de fout :)



Egypte

 
 
 
 
Onze handpop Mel kocht een oud potje op de rommelmarkt en ontdekte dat er in het potje een geheimzinnige brief zat. In de brief stond geen verhaal geschreven met letters, maar er stonden allerlei vreemde tekens in de brief. We kwamen erachter dat het hiërogliefen waren uit het oude Egypte. We ontcijferden in tweetallen de brief. Het bleek een opdracht te zijn: "Verspreid het verhaal van het oude Egypte over zoveel mogelijk mensen", van farao Hatsjepsoet.
Om het verhaal te kunnen verspreiden moeten we eerst meer te weten komen over het oude Egypte. We onderzochten wat we al wisten en wat we nog wilden leren over het ouder Egypte.

Voor de eerste vraag die we onderzochten, "hoe kwam de brief uit Egypte bij ons terecht", deden we bronnenonderzoek in de atlas. We leerden over werelddelen en landen. En sommige kinderen bedachten hoe de brief in Nederland terecht kwam: met de auto, het vliegtuig of de boot.
 
We wilden van alles weten over farao's en ontdekten dat zij op hun kroon een slang droegen die hen beschermde. Er waren ook vrouwelijk Farao's. Hatsjepsoet, die de brief schreef, was een vrouw. Een vrouwelijke Farao droog een nep baard.


Ook onderzochten alles over piramides. We ontdekten waarvoor ze dienden en waarom ze in deze vorm gebouwd werden. We gingen in groepjes aan de slag om piramides te bouwen van bamboe, kapla, lego, suikerklontjes  en papier.
 


 
 
Ook wilden we alles te weten komen over mummies. We leerden uit het boek van vos en haas over hoe men een mens of een dier mummificeerden. De juf las ook voor in het Engels over mummies. Maar toen kwam de vraag: waarom werd er zout gebruikt bij het mummificeren?
We bedachten andere manieren die we zouden kunnen gebruiken: suiker, olie, azijn, peper. Omdat we geen kind of dier konden mummificeren gebruikten we voor ons experiment appeltjes.
 
 
We zagen dat de appel door het zout het beste uitdroogde.

  

Ook wilden we weten wat de mensen in het oude Egypte aten. We leerden dat de farao's vlees en vis aten en dat de arme mensen veel brood aten. We bakten brood volgens oud Egyptisch recept en maakten er ook hummus bij.

  

We hebben alles wat we geleerd hebben over het oude Egypte verspreid! We nodigden alle ouders uit zodat zij meer te weten kwamen over Egypte. Iedereen uit de klas heeft iets gepresenteerd. Sommige kinderen vertelden iets bij een powerpoint presentatie, anderen deden een toneelstukje over mummificeren of over farao's en een groepje maakte een kort filmpje over piramides. De ouders/bezoekers werden ook aan het werk gezet: ze moesten op de kaart het land Egypte opzoeken en een groepje maakte een blad met woorden geschreven in hiërogliefen. Die moesten de ouders proberen te ontcijferen.
 

 

 

Ik jij en wij les

Iedere woensdag gaan we naar de kleine speelzaal voor de ik jij en wij les. Aan de hand van de dieren van de axenroos leren we te zorgen voor ons zelf en voor de ander. We doen allebei spelletjes en oefeningen: een combinatie van rots en water, de bewegingspedagogiek van Sherborne, mindfulness en kinderyoga, dansexpressie en drama.


 


Engelse les


We leerden aan de hand van verschillende engelse liedjes met beweging, de voorzetsels: in, on, under, in front of, between, behind en next to. Als verwerking hebben we erover getekend en gekleid.

https://www.youtube.com/watch?v=bCzX1oe-gZ4

https://www.youtube.com/watch?v=QYerFOnPxu8
 
 

Pepernoten onderzoek

 

Iedereen kreeg de opdracht om met de ogen dicht, door te voelen, te ruiken en te proeven er achter te komen wat er in je hand gelegd werd door de juf. Het bleken twee verschillende soorten pepernoten te zijn.
Dat was de start van een pepernoten onderzoek. We wilden wel eens weten wat het lekkerste recept was voor het bakken van pepernoten.
We maakten een onderzoeksplan en gingen daarna in groepjes aan de slag met het uitproberen van drie verschillende recepten. Daarna werden de drie verschillende soorten door de kinderen beoordeeld door te kijken, te ruiken en natuurlijk te proeven.
 
 
 

De kinderen noteerden welke zij de lekkerste pepernoot vonden. Dit deden ze zonder te weten welk recept het was. De resultaten werden door iedereen op papier verwerkt in staafgrafieken. er werd ook een hele grote staafgrafiek gemaakt in de klas. De kinderen presenteerden hun onderzoek aan de ouders.
 
 

 
  


Kinderboekenweek

Tijdens de kinderboeken week bezochten we de bibliotheek in Schunck. Daar kregen we een les over het prentenboek Bosch en bezochten we de tentoonstelling van de illustrator The Tjong-Khing. We werkten ook nog aan een kijkdoos.

   
   
   
 


Wieltjes dag

Vandaag was het wieltjes dag voor alle kinderen van de Tovercirkel, ook voor de kinderen van groep 3/4!

   
   
 

Gastles mad science

Vandaag genoten we van een les van Mad science.

   
   
 



Vliegers ontwerpen en uittesten

Omdat er een harde wind stond hebben de kinderen in tweetallen vliegers gemaakt. De vliegers werden natuurlijk ook uitgetest.

 
   
   



 

 
 

 

De 'ik, jij en wij' les.

Elke woensdag gaan we naar de kleine speelzaal voor de 'ik, jij en wij' les. In deze les leren we te zorgen voor ons zelf en voor de ander. We leren meer over ons zelf en we leren te luisteren en te kijken naar de ander. Hiervoor gebruiken we onder andere de dieren uit de axenroos. Deze dieren leren ons hoe we ons in bepaalde situaties positief kunnen gedragen. Deze vaardigheden oefenen we met elkaar. Soms kun je een leider zijn (de leeuw) en soms is het beter om te volgen (de kameel). Zo zijn er nog meer dieren die ons veel leren. We gaan fysiek aan de slag met oefeningen en spellen geïnspireerd op de methodieken 'rots en water', 'Sherborne', 'ho stop tot hier en niet verder', mindfulness en kinder yoga. We werken veel samen en elke les evalueren we hoe het ging. Zo leren we reflecteren op ons eigen gedrag en dat van de ander.